Beleidsplan

Doelstelling &

Te verrichten werkzaamheden

MISSIE

Het Queer Film Festival Utrecht (QFFU) is sinds 2019 hét LHBTQI+ filmfestival van Utrecht en heeft een diverse programmering op het vlak van LHBTQI+ films in combinatie met een amuserend en verdiepend randprogramma.

Tijdens het QFFU staan diversiteit, inclusiviteit en toegankelijkheid centraal. Wij laten de LHBTQI+ gemeenschap in de meest diverse vorm mogelijk zien en nemen de bezoeker mee in de prachtige, ontroerende maar soms ook emotionele verhalen die centraal staan in ons programma.

Dat betekent dat wij de gehele stad Utrecht zien als één grote bioscoop. Van een

buitenbioscoop op straat tot in cafés, restaurants, buurthuizen en alle denkbare culturele organisaties: het QFFU is er. Elk jaar streven we ernaar om in iedere wijk van Utrecht ons programma te tonen. Om iedereen de kans te geven het festival te bezoeken, is een deel van het programma gratis toegankelijk; met name voor kwetsbaardere doelgroepen of voor mensen met een kleinere beurs.

VISIE

Het Queer Film Festival Utrecht wil uitgroeien tot een landelijke speler op het gebied van LHBTQI+ films. Op internationaal vlak wil het filmfestival Utrecht als queer filmstad op de kaart zetten en wereldse verhalen lokaal vertellen. Het QFFU geeft zichtbaarheid aan zowel de lokale als nationale LHBTQI+ gemeenschap en slaat daarbij de handen ineen met lokale en landelijke partijen om te blijven strijden voor gelijkheid en acceptatie.

We willen mensen, binnen en buiten de LHBTQI+ gemeenschap, aan het denken zetten door verschillende perspectieven in films te tonen. Films openen je hart. Bewustwording van een ander perspectief via film, vergroot de kans op acceptatie. Onze strategie is dat we de filmprogrammering zoveel mogelijk in een context willen plaatsen en voorzien van duiding. Het doel hierbij is om er niet alleen te zijn voor de eigen LHBTQI+ gemeenschap, maar in te zetten op een zo breed mogelijk en divers publiek.

DOELSTELLINGEN QFFU 2022

• Tonen van minimaal 30 films;
  • Cureren van minimaal 90% van de filmtitels door programmeurs QFFU;
  • Uitbreiden van het randprogramma bij minimaal 60% van de filmvertoningen;
  • Betrekken van buurtbewoners uit Utrechtse wijken bij de programmering;
  • Uitbreiden van een inclusiviteits-programma gericht op verschillende minder
  • goed bereikbare (LHBTQI+) doelgroepen;
  • Versterken van financiële basis door een mix van (eigen) inkomsten;
  • Inzicht vergroten in het publiek door mee te doen met het ‘Culturele
  • doelgroepenmodel’ van Utrecht Marketing;
  • Vergroten van de diversiteit en professionaliteit binnen de organisatie;
  • Opzetten van jonge makers competitie “10 Minute Movie Challenge’’

Wijze van verwerving van inkomsten

EIGEN INKOMSTEN

Om als festival een professionaliseringsslag te maken ten opzichte van eerdere edities willen wij volop inzetten op eigen inkomsten en daarmee een kleinere afhankelijkheid van fondsen creëren.

Zelfstandig programmeren

We programmeren een groot deel van het programma in eigen beheer, waardoor we

ook de bijbehorende inkomsten uit tickets ontvangen. De succesvolle korte filmavond met de Roze Filmdagen is een goed voorbeeld hoe we zelf inkomsten genereren. Ook het programma in de zalen van het Louis Hartlooper Complex biedt mogelijkheden voor een eigen inkomstenstroom, evenals de kosten efficiënte zalen bij de Berenkuil, Wilde Westen, Vechtclub XL en de Nijverheid.

Webshop

De nieuw in te richten webshop met unieke QFFU gadgets, t-shirts met unieke opdrukken en andere film gerelateerde items is een manier om gedurende het hele jaar in te spelen op de actualiteit en een continue stroom van inkomsten te genereren.

Pay What You Want

Bij een selectie van onze locaties willen we starten met het principe Pay What You Want. Na afloop kunnen bezoekers zelf bepalen hoeveel ze het programma waard vonden of hoeveel ze kunnen missen.

Advertentie-inkomsten

De programmagids biedt aantrekkelijke mogelijkheden om advertentie-inkomsten op te halen. We beseffen dat veel ondernemers het economisch zwaar hebben. We zullen daarom een aantrekkelijke tariefkaart samenstellen.

Oprichting community – Vrienden van QFFU

We starten dit jaar met ‘Vrienden van QFFU’. Fans en bezoekers kunnen tegen een

bepaald tarief lid worden van deze community en steunen daarmee het QFFU. In ruil

worden de leden als eerste op de hoogte gehouden van alle programma

ontwikkelingen, krijgt men VIP plekken bij premières, gratis kaartjes, korting op deelname van workshops of exclusieve QFFU-gadgets.

SPONSORING

Net als in andere jaren wordt een deel van het programma (in natura) gefinancierd door onze partners in de vorm van het gratis ter beschikking stellen van een zaal of locatie of door samen de productiekosten te delen (bijvoorbeeld Centraal Museum).

De al reeds toegezegde sponsoren voor 2022 zijn mensenrechtenorganisatie Hivos,

bierbrouwerij Duvel-Moortgat (mediabereik) en horeca onderneming Bar Beton. We zijn verder in gesprek met Van de Streek bier, Stichting de Kringen en SOA Aids Nederland.

Beheer en de besteding van het vermogen van de instelling

Het beheer en de besteding van het vermogen worden bepaald door de 3 bestuursleden van de stichting. Een meerderheid van het bestuur moet instemmen om over te gaan tot daadwerkelijke uitgaven. In hoofdlijnen worden deze uitgaven vooraf gekaderd door een begroting op te stellen. Deze begroting is tevens een belangrijk onderdeel voor de aanvraag van onze subsidies. Wij zijn een stichting zonder winstoogmerk, maar houden houden een kleine buffer aan voor onvoorziene tussentijdse uitgaven en voor noodzakelijk opstartkosten richting een

volgende editie, wanneer subsidies nog niet verstrekt zijn.